WinSizeData
DossierMeerwaarde voor vis
Dossier

Meerwaarde voor vis

Het merendeel van de vis bereikt de consument via restaurants (horeca), de visdetailhandel en supermarkten. Doordat de vis ‘van boord tot bord’ veel tussenstations passeert, heb je als visser nauwelijks zicht op de vraag van de consument. Ook is er onduidelijkheid over de prijsopbouw binnen die keten. Sommige vissers hebben wel contact met groothandels, maar invloed uitoefenen op de prijs die voor de vis ontvangen wordt is nog een aardige klus. Dat is zeker een probleem voor vissoorten waar vissers zo’n lage kiloprijs voor krijgen, dat die niet eens tegen de kostprijs op kan.

Maar er zijn wel manieren waarop de visser, als producent aan het begin van de keten, meer waarde voor zijn product kan krijgen. Je kunt als visserijondernemer niet alleen meer verdienen door kosten omlaag te brengen, je kunt ook meer verdienen door een meerwaarde voor je product te creëren. Er vallen bijvoorbeeld nog allerlei nieuwe markten te ontdekken. Ook kan de keten ‘van boord tot bord’ anders ingericht of verkort worden. Enkele manieren waarop je als visserijondernemer een meerwaarde voor je product kunt creëren worden in dit kennisdossier besproken.

De Nederlandse visserij heeft van oudsher een belangrijke plek op de Noordzee en wil dat dit in de toekomst ook zo… https://t.co/dSk9MEw7VK
Share
Afvalspoorboekjes zijn ontwikkeld voor vissers zodat je weet waar je afval kan inleveren in elke vissershaven. Zo w… https://t.co/gtezDn7wbn
Share
Er zijn onderzoeken ingezet om de overleving van gevangen vis vast te stellen en te verbeteren:… https://t.co/F2fOlNR327
Share
Vandaag is de laatste dag om je in te schrijven voor de cursus 'Tussen schip & wal'. Geef je dus snel op voor de la… https://t.co/t2XdLmdblK
Share
De eerste inschrijvingen voor de cursus 'Tussen schip & wal' zijn binnen. Deze week is de laatste week om je in te… https://t.co/JF5nzqWLm9
Share