WinSizeData
DossierMeerwaarde voor vis
Dossier

Meerwaarde voor vis

Het merendeel van de vis bereikt de consument via restaurants (horeca), de visdetailhandel en supermarkten. Doordat de vis ‘van boord tot bord’ veel tussenstations passeert, heb je als visser nauwelijks zicht op de vraag van de consument. Ook is er onduidelijkheid over de prijsopbouw binnen die keten. Sommige vissers hebben wel contact met groothandels, maar invloed uitoefenen op de prijs die voor de vis ontvangen wordt is nog een aardige klus. Dat is zeker een probleem voor vissoorten waar vissers zo’n lage kiloprijs voor krijgen, dat die niet eens tegen de kostprijs op kan.

Maar er zijn wel manieren waarop de visser, als producent aan het begin van de keten, meer waarde voor zijn product kan krijgen. Je kunt als visserijondernemer niet alleen meer verdienen door kosten omlaag te brengen, je kunt ook meer verdienen door een meerwaarde voor je product te creëren. Er vallen bijvoorbeeld nog allerlei nieuwe markten te ontdekken. Ook kan de keten ‘van boord tot bord’ anders ingericht of verkort worden. Enkele manieren waarop je als visserijondernemer een meerwaarde voor je product kunt creëren worden in dit kennisdossier besproken.

Ook bij de zuiderburen zoekt men naar manieren om de selectiviteit te verbeteren in het kader van de aanlandplicht.… https://t.co/bc9JKY75Su
Share
Vangstadviezen worden gegeven op basis van beschikbare informatie over visbestanden. Door samenwerking met de pelag… https://t.co/YVVUVph5VZ
Share
De veiligheidsinstructies voor COVID-19 aan boord en COVID-19 voor het vervoer van/naar de kotter zijn nu ook besch… https://t.co/wbdlhPVNOo
Share
Samenwerking tussen de visserij en onderzoekers is van groot belang voor een vangstadvies. Zo heeft recente samenwe… https://t.co/75mZHibtXH
Share
Ter aanvulling op de RI&E kottervisserij zijn er veiligheidsinstructies opgesteld voor COVID-19 aan boord en COVID-… https://t.co/jf6sr8GWbe
Share